Кансультацыя для бацькоў "Агульнае недаразвіццё мовы-шляхі пераадолення ў хатніх умовах"

Як паказвае статыстыка, У цяперашні час павялічваецца колькасць дзяцей з дэфектамі гаворкі. Форма маўленчай паталогіі, пры якой у дзяцей з нармальным слыхам і інтэлектам не сфармаваныя фанетыка, лексіка, граматыка, звязная маўлення, называецца агульным недаразвіццём маўлення (АНМ). У дзяцей з АНМ адзначаецца няўстойлівасць увагі, зніжэнне прадукцыйнасці запамінання, парушэнні ў рухальнай сферы, недаразвіццё дробнай маторыкі, маюцца асаблівасці ў маўленчым дыханні.

Рэкамендацыі бацькам па карэкцыі АНМ ў дзіцяці.

1.Развівайце дробную маторыку рук.

2.Выконвайце артыкуляцыйную гімнастыку.

3.Развівайце маўленчае дыханне.

  1. Выконвайце рэкамендацыі лагапеда.

1.Развіццё дробнай маторыкі рук:

«Вытокі здольнасці і таленты дзяцей – на кончыках пальцаў.»

(І. А. Сухамлінскі)

Навукоўцамі даказана, што трэніроўка рухаў пальцаў рук з'яўляецца важным фактарам развіцця мовы дзіцяці і сродкам павышэння працаздольнасці кары галаўнога мозгу. Маўленчае развіццё дзяцей рэкамендуецца стымуляваць шляхам трэніроўкі рухаў пальцаў рук:

Выконвайце з дзецьмі розныя графічныя практыкаванні:

- "абвядзі ўзор»

- "працягні ўзор»

- «дамалюй…»

Выконвайце з дзецьмі наступныя практыкаванні:

Крупы перабіраем для развіцця дробнай маторыкі.

Трэба некалькі глыбокіх пасудзін і насыпаць у іх розных круп:"проса, рыс і авёс". Дзіця, апускаючы па чарзе ў кожную пасудзіну руку, перабірае, змешвае, перасыпае і т .д.

Можна даць дашкольніку розныя ёмістасці "шкляначкі, вядзерцы або формачкі для пяску" і даць яму перасыпаць з адной ёмістасці ў іншую. Таксама можна даваць пераліваць ваду падчас купання ў ваннай.

Шнуроўка.

Шнуроўкі развіваюць увагу, вакамер, а таксама ўмацоўваюць пальцы ўсёй даўжыні рук. Гэты занятак мае вялікае значэнне пры падрыхтоўцы да пісьма. Асабліва такая трэніроўка карысная дашкольнікам.

Зашпілька.

Добра мець спецыяльны "трэнажор". Для гэтага трэба да кавалка шчыльнай тканіны прышыць разнастайныя зашпількі: банцікі, шнуркі, гузікі, ліпучкі, спражкі, гаплікі, маланкі і т .д. а потым паказаць дзіцяці, як імі карыстацца.

Нанізванне.

Дзецям 4-5 гадоў можна даць вельмі цікавы занятак: нанізванне пацерак, гузічак і т .д. дайце магчымасць дзіцяці зрабіць самыя прыгожыя каралі для мамы, бранзалет для бабулі. Такія заняткі дапамогуць развіць вакамер і ўседлівасць, а таксама дробную маторыку.

Такія спосабы развіцця дробнай маторыкі рук дапамогуць і ў навучанні дашкольнікаў і ў агульным развіцці дзіцяці.

2.Выконвайце артыкуляцыйную гімнастыку:

Практыкаванні для вуснаў.

  1. Усмешка.

Утрымліванне вуснаў ва ўсмешцы. Зубы не бачныя.

  1. Хабаток (Люлечка).

Выцягванне вуснаў наперад доўгай трубачкай.

  1. Агароджу.

Вусны ва ўсмешцы, зубы самкнёныя ў натуральным прыкусе і бачныя.

  1. Абаранак (Рупар).

Зубы самкнёныя. Вусны акругленыя і крыху выцягнутыя наперад. Верхнія і ніжнія разцы бачныя.

  1. Агароджу-Абаранак. Ўсмешка-Хабаток.

Чаргаванне палажэння вуснаў.

  1. Трус.

Зубы самкнёныя. Верхняя губа прыпаднятая і агаляе верхнія разцы.

Практыкаванні для развіцця рухомасці вуснаў.

  1. "Пакусванне"  спачатку верхняй, а потым ніжняй губы зубамі.
  2. Ўсмешка-Люлечка.

Выцягнуць наперад вусны трубачкай, затым расцягнуць вусны ва ўсмешцы.

  1. Пятачок.

Выцягнутыя трубачкай вусны рухаць направа-налева, круціць па крузе.

  1. Рыбкі размаўляюць.

Пляскаць вуснамі адзін пра аднаго (вымаўляецца глухі гук).

  1. Сціснуць вялікім пальцам і паказальнымі пальцамі адной рукі верхнюю губу за носогубных зморшчын і двума пальцамі другой рукі ніжнюю губу і расцягваць іх уверх-уніз.
  2. Шчокі моцна ўцягнуць унутр, а потым рэзка адкрыць рот. Неабходна дамагчыся, каб пры выкананні гэтага практыкаванні, чуўся характэрны гук "пацалунку".
  3. Качачка.

Выцягнуць вусны, сціснуць іх так, каб вялікія пальцы былі пад ніжняй губой, а ўсе астатнія на верхняй губе, і выцягваць вусны наперад як мага мацней, масажуючы іх і імкнучыся адлюстраваць дзюбу качачкі.

  1. Незадаволены конік.

Паток выдыханага паветра лёгка і актыўна пасылаць да вуснаў, пакуль яны не стануць вібраваць. Атрымліваецца гук, падобны на пырханне каня.

  1. Рот шырока адкрыты, вусны ўцягваюцца ўнутр рота, шчыльна прыціскаючыся да зубоў.

Калі вусны зусім слабыя:

- моцна надзімаць шчокі, з усіх сіл утрымліваючы паветра ў роце,

- утрымліваючы вуснамі аловак (пластмасавую трубачку), намаляваць круг (квадрат),

- утрымліваць вуснамі марлевую сурвэтку-дарослы спрабуе яе выдраць.

Практыкаванні для вуснаў і шчок.

  1. Пакусванне, паляпванне і расціранне шчок.
  2. Сыты хомячок.

Надзьмуць абедзве шчокі, потым надзімаць шчокі па чарзе.

  1. Галодны хомячок.

Ўцягнуць шчокі

Статычныя практыкаванні для мовы.

  1. Птушанятка.

Рот шырока адкрыты, мову спакойна ляжыць у ротавай паражніны.

  1. Лапатачка.

Рот адкрыты, шырокі расслаблены язык ляжыць на ніжняй губе.

  1. Кубачак.

Рот шырока адкрыты. Пярэдні і бакавы край шырокага языка паднятыя, але не датычацца зубоў.

  1. Іголачка.

Рот адкрыты. Вузкі напружаны язык вылучаны наперад.

  1. Горка (шапіць, злуецца).

Рот адкрыты. Кончык мовы ўпіраецца ў ніжнія разцы, спінка мовы паднятая ўверх.

  1. Люлечка.

Рот адкрыты. Бакавы край языка загнуты ўверх.

  1. Грыбок.

Рот адкрыты. Мова прысмактаць да неба.

Дынамічныя практыкаванні для языка.

  1. Гадзінічкі (Ківач).

Рот прыадчынены. Вусны расцягнутыя ў ўсмешку. Кончыкам вузкага языка напераменку цягнуцца пад лік педагога да кутка рота.

  1. Змейка.

Рот шырока адкрыты. Вузкі язык моцна вылучыць наперад і прыбраць у глыб рота.

  1. Арэлі.

Рот адкрыты. Напружаным языком цягнуцца да носа і падбародку, альбо да верхніх і ніжніх разцоў.

  1. Футбол (схавай цукерку).

Рот зачынены. Напружаным языком ўперціся то ў адну, то ў іншую шчаку.

  1. Чыстка зубоў.

Рот зачынены. Кругавым рухам языка абвесці паміж вуснамі і зубамі.

  1. Конік.

Прысмактаць язык да нёба, пстрыкнуць языком. Цокаць павольна і моцна, цягнуць пад'язычнай звязкі.

  1. Гармонік.

Рот раскрыты. Язык прысмактаць да нёба. Не адрываючы язык ад нёба, моцна адцягваць ўніз ніжнюю сківіцу.

  1. Маляр.

Рот адкрыты. Шырокім кончыкам языка, як пэндзлікам, вядзем ад верхніх разцоў да мяккага нёба.

  1. Смачнае варэнне.

Рот адкрыты. Шырокім языком аблізаць верхнюю губу і прыбраць язык ўглыб рота.

  1. Абліжам губкі.

Рот прыадчынены. Аблізаць спачатку верхнюю, затым ніжнюю губу па крузе.

Практыкаванні для развіцця рухомасці ніжняй сківіцы.

  1. Баязлівае птушаня.

Шырока адкрываць і зачыняць рот, так каб цягнуліся куткі вуснаў. Сківіцу апускаець прыкладна на адлегласць шырыні двух пальцаў. Язычок - "птушанятка" сядзіць у гняздзечку і не высоўваецца. Практыкаванне выконваецца рытмічна.

  1. Імітацыя жавання з закрытым і адкрытым ротам.
  2. Малпа.

Сківіцу апускаець ўніз з максімальным выцягваннем языка да падбародка.

  1. Сярдзіты леў.

Сківіцу апускаць ўніз з максімальным выцягваннем языка да падбародка і разумовым вымаўленнем гукаў а ці э на цвёрдай атацы, складаней-з шэптам вымаўленнем гэтых гукаў.

  1. Асілак.

Рот адкрыты. Уявіць, што на падбародку павешаны груз, які трэба падняць уверх, падымаючы пры гэтым падбародак і напружваючы мускулы пад ім. Паступова закрыць рот. Расслабіцца.

  1. Паставіць рукі на стол, скласці далоні адна на другую, ўперціся падбародкам ў далоні. Адкрываючы рот, ціснуць падбародкам на супрацівяцца далоні. Расслабіцца.
  2. Апусціць сківіцу ўніз з пераадоленнем супраціву (Дарослы трымае руку пад сківіцай дзіцяці).
  3. Адкрываць рот з адкідваннем галавы назад з пераадоленнем супраціву рукі дарослага, якая ляжыць на патыліцы дзіцяці.

3.Практыкаванні для развіцця маўленчага дыхання.

  1. Футбол.

Скруціць ватовы шарык і паставіць два кубіка ў якасці варот. Дзіця павінен, дзьмухаючы на шарык, загнаць яго ў вароты.

  1. Вятрак.

Дзіця дзьме на лопасці цацкі-круцёлкі або млыны з пясочнага набору.

  1. Снегапад.

Зрабіць сняжынкі з ваты (друзлыя камячкі). Растлумачыць дзіцяці, што такое снегапад і прапанаваць дзіцяці здзімаць "сняжынкі" з далоні.

  1. Лістапад.

Выразаць з каляровай паперы розныя восеньскія лісце і растлумачыць дзіцяці, што такое лістапад. Прапанаваць дзіцяці падзьмуць на лісце, так, каб яны паляцелі. Адначасова можна расказаць, якія лісточкі з якога дрэва ўпалі.

  1. Матыль.

Выразаць з паперы матылькоў і падвесіць іх на нітках. Прапанаваць дзіцяці падзьмуць на матылька так, каб яны паляцелі (пры гэтым сачыць, каб дзіця зрабіў працяглы плаўны выдых).

  1. Караблік.

Дзьмуць плаўна і працягла на папяровы караблік.

  1. Дзьмухавец.

Прапануеце дзіцяці падзьмуць на адцвілы дзьмухавец (сачыце за правільнасцю выдыху).

  1. Шторм у шклянцы.

Прапануеце дзіцяці падзьмуць праз саломінку ў шклянку з вадой (трэба сачыць, каб шчокі нн надзімаліся, а вусны былі нерухомымі).

Тэхніка выканання практыкаванняў:

* паветра набіраць праз нос.

* плечы не падымаць.

* выдых павінен быць доўгім і плыўным.

* неабходна сачыць, за тым, каб не надзімаліся шчокі (для пачатку іх можна прытрымваць рукамі).

* нельга шмат разоў  паўтараць практыкаванні, так як гэта можа прывесці да галавакружэння.

                                                                      Падрыхтаваў:

                                                                      настаўнік-дэфектолаг

                                                                      Блажэвіч А.А.