Кансультацыя для бацькоў "Узбагачаем слоўнік дзяцей""

 

Дзіця вучыцца таму,

Што бачыць у сябе ў даму.

Бацькі прыклад яму!

Значэнне развіцця слоўніка.  Дашкольны ўзрост-вельмі важны перыяд у жыцці дзіцяці, бо ад таго наколькі падрыхтаваным ён прыйдзе ў першы клас, залежыць яго далейшае навучанне.

У дашкольным узросце дзіця павінна авалодаць такім слоўнікам, які дазволіць яму мець зносіны з аднагодкамі і дарослымі, паспяхова навучацца ў школе, разумець літаратуру, тэле - радыёперадачы. Таму развіццё слоўніка-гэта адна з важных задач развіцця маўлення.

Варта адзначыць і тое, што своечасовае развіццё слоўніка — адзін з важных фактараў падрыхтоўкі да школьнага навучання. Дзеці, якія не валодаюць дастатковым лексічным запасам, адчуваюць вялікія цяжкасці ў навучанні, не знаходзячы падыходных слоў для выражэння сваіх думак. Настаўнікі адзначаюць, што вучні з багатым слоўнікам лепш вырашаюць арыфметычныя задачы, лягчэй авалодваюць навыкам чытання, граматыкай, больш актыўна ў разумовай працы на ўроках.

Гаворка адкрывае доступ дзіцяці да ўсіх дасягненняў чалавечай культуры. З развіццё маўлення ў дзіцяці цесна звязана фарміраванне як асобы ў цэлым, так і асноўных псіхічных працэсаў.

Асаблівасці слоўніка ў дзяцей з моўнымі парушэннямі.

Слоўнік дзяцей з парушэннямі маўлення мае шэраг асаблівасцяў. Па-першае, слоўнік абмежаваны ў колькасці. Па-другое, існуючы запас слоў у пасіўным слоўніку (тыя словы і выразы, якія дзіця разумее) павольна пераходзіць у актыўны (словы і выразы, якія дзіця актыўна выкарыстоўвае ў маўленні). Дзеці не могуць назваць па малюначках цэлы шэраг слоў, не ведаюць назвы многіх частак прадмета, дзеці замяняюць іх назвай самога прадмета (сцяна – «дом») або дзеянні (кузаў – «пясок возяць»), часцяком часткі прадметаў замяняюць назвамі частак цела (кабіна – «кузаў"). Таксама дзеці замяняюць словы, блізкія па сітуацыі і знешніх прыкметах (піша - "размалёўвае").

У слоўніку мала абагульняючых паняццяў (машына, трамвай, цягнік, самалёт – гэта... - Транспарт). У мове дзяцей практычна няма антонімаў (словы супрацьлеглыя па значэнні: холад - спякота), вельмі мала сінонімаў (словы розныя па гучанні, але блізкія па значэнні: холад – сцюжа). Так, характарызуючы велічыню прадмета, дзеці выкарыстоўваюць толькі два паняцці: вялікі і маленькі, якімі замяняюць словы доўгі, кароткі, высокі, нізкі, тоўсты, тонкі, шырокі, вузкі.

Як развіць слоўнік дзіцяці?

Праца над развіццём слоўніка павінна праходзіць па некалькіх напрамках:

Ўзбагачэнне слоўніка новымі словамі, засваенне дзецьмі раней невядомых слоў адбываецца, у першую чаргу, за кошт агульнаўжывальнай лексікі (назвы прадметаў, прыкмет і якасцяў, дзеянняў, працэсаў і інш.).

Ўдакладненне слоўніка прадугледжвае паглыбленне разумення ўжо вядомых слоў, напаўненне іх канкрэтным зместам, на аснове дакладнага суаднясення з аб'ектамі рэальнага свету.

Актывізацыя слоўніка.

Дзеці павінны не проста запомніць новыя словы, але і ўмець свабодна імі карыстацца. Ліквідаваць з мовы дзяцей нелітаратурныя словы- (дыялектныя, прастамоўныя, жаргонныя). Гэта асабліва неабходна, калі дзеці знаходзяцца ва ўмовах няшчаснага моўнага асяроддзя.

Развіццё дзіцяці адбываецца праз зносіны і сумесную дзейнасць з дарослымі, толькі так дзіця спазнае свет. З узбагачэннем ведаў дзяцей аб навакольным пашыраецца і слоўнікавы запас.

Стымулюем развіццё слоўніка з дапамогай:

назірання (назірайце за якім-небудзь працэсам, напрыклад, за сезоннымі зменамі, якія адбываюцца ў прыродзе; разглядайце розныя прадметы і т .д.);

разгледжвання карцін, малюнкаў;

паказу фільмаў;

чытання мастацкіх твораў;

разгляданні цацак;

дыдактычных гульняў, славесна-лагічных практыкаванняў.

Варта адзначыць, што дадзеныя прыёмы павінны суправаджацца каментарыямі або расповедам дарослага. Пастаянна расказвайце, тлумачце дзіцяці: "Што гэта?", "Для чаго гэта?", "Як гэта ўладкавана?", "Чаму адбываецца так, а не інакш?» і г. д.

Гульні і практыкаванні для развіцця слоўніка.

У гульнявым матэрыяле, прысвечаным слоўнікавай працы, асноўнае месца займаюць гульні і практыкаванні, накіраваныя на фарміраванне разумення значэння слова і ўжыванне слова ў адпаведнасці з яго сэнсам.

Практыкаванні з назоўнікамі.

Бацька (паказвае цацачнага мядзведзя). Назаві па-рознаму гэтую цацку. (Мішка, мішанька, мішуленька, мішутка і т .д.)

Скажы аб цацках словамі, у якіх чуецца гук [Ш]. (мішка, мішка, сыночак, малы, мішуля).

Назаві адным словам гэтых двух мішак (браты, сябры, таптыгіны).

Практыкаванне з дзеясловамі.

Бацькі. Што ўмее рабіць котка? (Хлябтаць (малако), лазіць (па дрэвах), драпацца, мяўкаць, варкатаць, гуляць, ляжаць, глядзець, стаяць, лашчыцца).

Што любіць рабіць шчанюк? (Бегаць, грызці (костка), ганяцца (за коткай), лашчыцца).

Як паводзіць сябе шчанюк, калі яму даюць костка? (грызе, атрымлівае асалоду ад, рыкае, радуецца, спяшацца).

Што робіць шчанюк, калі яго бяруць на рукі? (Прыціскаецца, радуецца, глядзіць, зажмурваецца, сапе).

Практыкаванні з прыметнікамі.

Бацькі. Пра што можна сказаць, выкарыстоўваючы словы: круглая (талерка, патэльня), круглы (шар, мяч, стол, паднос, абруч), круглае (люстэрка, кола)?

Якімі словамі можна сказаць пра сонейка? (Яснае, прамяністае, залацістае, вясёлае, радаснае, светлае, вясновае, добрае, ласкавае, гарачае).

Якім можа быць ручаёк? (Цурчаючым, які спявае, звонкім, гаваркім, беглым).

Практыкаванні з прыслоўямі.

Бацькі. Як імчыцца воўк за сваёй здабычай? (Хутка, імкліва),

Як чарапаха перасоўваецца? (Павольна, спакойна, плаўна).

Як лісце падаюць на зямлю ў час лістападу? (Бясшумна, ціха, лёгка, павольна, спакойна, плаўна, прыгожа).

 

                                                                      Падрыхтаваў:

                                                                      настаўнік-дэфектолаг

                                                                      Блажэвіч А.А.